Nogle kunder insisterer på, at prisen skal være lavest mulig. I sådanne tilfælde kan det være en idé at spørge ind til, om man i fællesskab kan udvikle og forbedre produktet – så kunden reelt får mere værdi for pengene. Andre prioriterer kompromisløs høj kvalitet; det kunne være en stor medicinalvirksomhed, der opererer i området mellem liv og død.
Fælles for de fleste kunder er, at de frem for alt ønsker at blive præsenteret for den rigtige løsning, der ofte bliver til i et innovativt samarbejde med virksomhedens indkøbere og produktudviklere.
Key Account Manager Bent Steensen kom først til Betech i august 2018, men havde inden da en lang erhvervskarriere blandt andet inden for salg af støbte plastemner til emballager i primært medicinal-, medico- og fødevareindustrien. Kendskabet til disse brancher og den brede erfaring, der også omfatter salg af tekniske produkter til møbelindustrien, var en vigtig faglig bagage at medbringe.
Og så kender Bent Steensen til salgsparametrene nævnt i indledningen. Hvad han oven i fik foræret ved ansættelsen, var han på forhånd meget bevidst om.
- Jeg har aldrig oplevet en virksomhed, der har så lang historik med så mange kunder. Som sælger skal man ikke ud at canvasse, for Betech er registreret som leverandør i forvejen, hvilket gør arbejdet meget enklere, også selv om der måske er kommet en ny kontaktperson til. Man kan sige, at vores kundebase afspejler, hvad der var engang, og hvad der sker her i nutiden, siger Bent Steensen.
Konstateringen er ikke ensbetydende med, at alle de mange aktive kunder er en statisk størrelse. MAN og FLSmidth har ganske vist været der næsten hele tiden, men nye brancher med store potentialer dukker op hele tiden. Dem vender vi tilbage til.
Hver eneste uge er vi på kundebesøg, og vi er ofte et team af sted, så vi kan yde teknisk vejledning og rådgive om valg af materialer. Kunderne har hele tiden gang i så mange projekter, som kræver vores opmærksomhed.
- Bent W. Steensen, Key Account Manager
Betech kan godt lide at handle lokalt overalt i verden. Et nærværende eksempel er BK Medical få minutters gang fra hovedkontoret i Herlev. Virksomheden udvikler og producerer skannere til medicinske undersøgelser og har behov for flere komponenter i gummi og silikone til udstyret.
Et andet eksempel befinder sig lidt uden for landets grænser, i Lübeck i Nordtyskland, hvor familieejede Dräger er byens største arbejdsplads med sin produktion af medico-apparater, blandt andet respiratorer. I Bramming produceres en ikke synlig membran, en bælg, der regulerer den livgivende luft, der pumpes ind og ud af respiratoren. I modsætning til mange andre kunder ønskede Dräger ikke, at de vitale dele blev produceret i Kina. Det skulle være mere lokalt, nærmere bestemt hos Betechs maskinoperatør Frank Jepsen i Jylland, blot tre timers kørsel væk.
Kig ind hos Betech - se filmen |
Blandt de flere end 10.000 produktnumre er der ikke mange standardvarer i Betechs sortiment. De fleste pakninger, tætninger og polymerdele er kundetilpassede til et særligt formål.
- Hver eneste uge er vi på kundebesøg, og vi er ofte et team af sted, så vi kan yde teknisk vejledning og rådgive om valg af materialer. Det er sådan, vi arbejder med vores kunder. Når jeg er med til ledergruppemøder, taler jeg for, at vi skal gøre endnu mere ud af at pleje de 1.400 aktive kunder, vi allerede har. De har hele tiden gang i så mange projekter, som kræver vores opmærksomhed, siger Bent Steensen.
Han nævner et besøg hos Novo Nordisk i Kalundborg sammen med en ny produktansvarlig, Henrik Sebech Søgaard, hvor opgaven var at levere en gummipakning til en dør ind til et rum, hvor instrumenter rengøres og desinficeres. Her kunne Betech bringe sine styrker i spil: teknisk vejledning, opmåling og materialevalg, der baserer sig på varme, tryk, rengøring og andre ydre forhold, som påvirker produktets funktion. Kombinationen af teknik- og salgskompetencer er branchens mest veludviklede.
Hvad enten leverancen er en ostemembran i overstørrelse til brug hos mejerigiganten Arla eller en populær vinprop til designvirksomheden Rosendahl, er målet altid: Make Things Work - Better … i øvrigt et kampagneslogan, som er en direkte udløber af missionen Improving your products, der blev formuleret tilbage i 2004. Metoden er at stille afklarende spørgsmål, hvad foregår der hos kunden, hvad vil kunden gerne opnå, og hvad kan Betech bistå med? Det er ikke tilstrækkeligt at gå frem efter en MeToo-strategi – ”det kan vi også lave” – for det fører som regel ind i en blokerende prismur. Det handler om at gøre produktet bedre, herunder at muliggøre længere levetid og serviceintervaller, et stærkere design eller en højere teknisk kvalitet.
Som datterselskab af svenske Addtech har Betech en endnu ikke udnyttet vifte af muligheder for at samarbejde med søsterselskaber som teknikleverandøren Følsgaard i Køge og mange andre. Synergierne vil kunne udnyttes inden for vindmøllesektoren og andre brancher og er et fast emne, når salgsstyrken fra flere Addtech-ejede selskaber mødes på kurser og samarbejdsmøder.
Vindmølleindustrien med de store producenter, Vestas og Siemens Gamesa, har vist vejen for, hvordan Betech kan videreudvikle sig i de næste årtier. Blandt andet ved at følge dem ud til de mange sites, produktionssteder, hvor de befinder sig globalt.
Klima og miljø er placeret højt på politikere og erhvervslederes dagsorden, og ansvarlig omgang med ressourcer bliver i stigende omfang et krav til leverandører på alle niveauer.
En af fremtidens teknologier, Power-to-X, udnytter overskudsenergi fra vedvarende energikilder til at producere grønne brændstoffer og kemikalier, der hidtil har været udvundet af fossile brændsler. For Betech er det nyt land at betræde, når en række store anlæg i Danmark i de næste år får behov for virksomhedens pakninger og tætninger, men potentialet er stort. Det samme gælder andre investeringer i den grønne omstilling.
Bent Walmar Steensen (født 1967) kom til Betech i august 2018 med en bred baggrund inden for salg af formstøbt plast og andre tekniske emner i emballageindustrien. Også hans oprindelige akademiøkonomuddannelse med vægt på fagene eksport, salg, marketing og sprog var yderst alsidig. Som Key Account Manager hos Betech indgår Bent i et team af fem eksterne sælgere, to i Herlev, to i Bramming og en i Norge.
Privat bor Bent i Ølstykke og er gift med Susanne, med hvem han har en datter og en stadig hjemmeboende søn. Han har i mange år været engageret i den lokale grundejerforening og går derudover meget op i sport, både som aktiv squashspiller og i tilskuerens rolle. Bent Steensen er fortsat gul i hjertet med AC Horsens fra barndomsbyen på den jyske østkyst som favoritklub.
Benyt pilene < og > for at se flere – Klik på billedet for at læse publicerede artikler.
I slutningen af 1800-tallet mødtes to ingeniørstuderende, og sammen stiftede de i 1906 Bergman & Beving. 95 år senere blev Addtech udskilt i et selvstændigt selskab, der i dag består af 140 teknikselskaber. Læs historien om Betechs svenske ejer.
1906 / 1991 / 2001 -
Han indførte kerneværdier, en ny kultur og tog kampen i Køge. Claus Nielsen haft en vigtig rolle i transformationen af Betech Seals og Codan Tech fra traditionelle firmaer til et nyt, mere kundevendt ståsted. Nu indgår han i Addtechs ledelse. 1994 - 2014
|
||