Mobile Logo

Ole Bang kom, så og ryddede op

- og skabte ny kultur på fabrikkerne

2006 - 2012

En rejsende i Lean kom forbi Betechs fabrik i Bramming og siden også den opkøbte virksomhed, Codan Tech i Køge. Opgaverne var forskellige, men begge steder ændrede de ansatte holdning til forandringer.

Lean har endevendt fabrikker, lagre og kontorer i danske virksomheder i årtier. Ledelsesværktøjet handler om at rydde op, skabe struktur og effektivisere. At de ting, du skal bruge, er lige ved hånden, så du sparer overflødige skridt – og frem for alt ikke skal lede efter dem. Det er spild.

Det går aldrig sporløst hen over en virksomhed, når man inviterer en Lean-specialist indenfor. Heller ikke hos Betech Seals i Bramming (Betech), hvor Ole Bang tiltrådte en tidlig januardag i 2006, eller på Codan Tech i Køge, som han indtog godt tre år senere. Der var masser at gå efter begge steder.

Som produktionsingeniør fra Syddansk Universitet toppet med en masteruddannelse fra Cardiff University kan Ole Bang al teorien, men han ved som udlært automatikmekaniker også, hvad maskinerne kan, og hvor vigtigt det er at have folkene på fabriksgulvet med på forandringerne. Operational Excellence, hedder målet med processen i fagsprog.

I den henseende fremstår Betechs fabrik i Bramming som et eksempel, han har bragt med sig videre i sine foreløbig 25 år med Lean.

- Virksomhedskulturen i Betech gik fra ikke at tænke i løbende forbedringer til at hige efter at lave nyt. Det var dybt fascinerende, at medarbejderne gik fra blot at passe deres job over for kunderne til hele tiden at tænke på, hvordan vi kunne lave forbedringer. Det blev hjerteblod for mig, og det er fedt at være med til at se folk være glade for, at vi bevægede os, siger Ole Bang.


Det var dybt fascinerende, at medarbejderne gik fra blot at passe deres job over for kunderne til hele tiden at tænke på, hvordan vi kunne lave forbedringer.

- Ole Bang, tidligere fabrikschef


Store kunder ønsker partnere

Resultaterne ved en Lean journey assessment måles på en skala fra et til fem. Kundetilfredshed, finansielle resultater, løbende forbedringer, flow og meget andet. I Bramming steg omsætningen med 25 procent og med 15 færre medarbejdere, og Betechs bundlinje var i rekordhumør.

Pakninger og tætninger anvendes i alle industrier, og kunderne har en forventning om, at leverandørerne er partnere, der sætter sig ind i, hvad deres produkt indgår i. Hvad enten det er B&O, Vestas, FLSmidth eller Danfoss arbejder de efter produktionsprincipper hentet fra bilindustrien, og Lean er udsprunget af Toyotas måde at producere biler på. Alt det skulle Betech tilpasse sig.

Alt blev endevendt

Som traditionel produktionsvirksomhed havde man allerede flirtet med Lean, men ikke på en struktureret måde, da han begyndte.

- Det er din legeplads, sagde administrerende direktør Claus Nielsen til sin nye fabrikschef, og så tog Ole fat.

Betech var ikke særlig ryddelig, fabrikken var uorganiseret, papkasser og papirer lå spredt, og frustrerede operatører var på konstant vandring for at finde, hvad de skulle bruge. Hans første gerning var at rydde op, hvorefter blev maskinerne vendt modsat, så de havde front ud mod en tydelig mellemgang, og snart var én medarbejder i stand til at betjene flere maskiner. Der blev også indført lokationsstyring på værktøjerne, så omstillingstiden mellem to typer af pakninger var minimal, og opstillere og operatører blev udfordret på at reducere affaldet på den enkelte maskine. 

- Indsatsen inddeles i 90-dages eksekveringsprogrammer, hvor hele huset deltager. Medarbejderne på gulvet kan noget, men bevægelsen skal sættes i gang ovenfra, forklarer Ole.

 

Da Ole trådte til var fabrikken præget af uorden, og
medarbejderne brugte meget tid på at finden tingene

Kulørte lamper giver signal

Grønne, gule og blå lamper ved maskinerne fortalte værkførere og teamledere, om produktionen forløb planmæssigt, eller der var behov for deres hjælp eller indgriben. En tavle registrerede produktionens score, afvigelser og fravær, så alle kunne følge fremskridtene. I hele forløbet arbejdede Ole Bang tæt sammen med og delte skrivebord med daværende produktionschef Linda Husted og kvalitetschef Charlotte Tubæk.

- Vi målte også antallet af slag på stansemaskinerne og antallet af pakninger pr. dag. I Bramming er der både højvolumen- og lavvolumenproduktion, og vi havde meget fokus på omstillinger, der kunne reduceres fra to-tre timer til ofte kun 10 minutter. Og hvis vi skulle fremstille runde pakninger i flere størrelser, kunne vi lige så godt lave flere i samme slag ved at bruge flere værktøjer, siger Ole Bang.

Følelser på spil i Køge

Både før og efter Betechs køb af Codan Tech i 2008 var Ole Bang involveret, og fra september 2009 var han også fabrikschef i Køge. Opgaven var at ”lave en ommer”, med sproglig inspiration fra Kirsten Lehfeldts mandhaftige figur i en kendt reklamefilm.

Codan Tech havde ligesom Betech en gammel maskinpark, og i Køge var den kostbar at holde kørende. Blandt personalet var kulturen anderledes end i Bramming, præget af tidligere tiders storhed, som den var. Ole Bang blev mødt af en ikke ubetydelig mistillid, da han tog fat, og han mærkede, at den faglige bevidsthed og fagforeningstankegangen fyldte mere.

- Da jeg nåede frem til, at vi skulle rømme en fabrikshal og samle produktionen i en anden, var der mange følelser i det. Nogle medarbejdere havde været der i 25-30 år, de havde en koncerntankegang og en stærk fagforeningskultur. Det tog længere tid at flytte noget, siger Ole Bang.

Trygge medarbejdere rykker

Hans fremgangsmåde mindede meget om operationen i Bramming, her blot med produktion af formdele i gummi, som enten foregår ved at gummiet presses i en form som en toaster, kompression, eller at det varmes op og sprøjtes ind i en form, injektion. Også her ville det være hensigtsmæssigt, at samme operatør – eller robotter for den sags skyld – kunne passe to-tre maskiner ad gangen.

- Også på Codan Tech viste det sig, at medarbejderne rykker hurtigt, når de føler sig trygge, og det er en ledelsesopgave at bringe dem dertil. Indsigt skaber forståelse, og jeg brugte mange anekdoter fra andre industrier for at fremme processen. Jeg er selv gulvmand, og det skal ikke blive for akademisk. Det, du siger, skal du gøre, og du skal også udfordre medarbejderne. De skal ikke stille sig tilfreds, men stræbe efter noget højere, siger Ole Bang.

Han blev unormalt længe i Betech/Codan Tech, næsten syv år, inden han fortsatte til sin næste Lean-rejse. Ole Bang har nu ansvaret for ni fabrikker fordelt på flere kontinenter i tyske GEA Group.


 

Om Ole Bang

Ole Bang (født 1972) er fra Guderup på Als og er uddannet automatikmekaniker, produktionsingeniør og med en mastergrad i Lean fra Cardiff University. Inden ansættelsen som fabrikschef i Betech/Codan Tech i årene 2006-2012 var han fabrikschef hos Parker Hannifin i Espergærde, som fremstillede komponenter til bilindustrien, og hvor hans senere chef i Betech, Claus Nielsen, var kunde.

Privat bor Ole Bang og Lone Kühne i Kolding, parret har en fælles søn, og Lone har en søn fra et tidligere forhold. Fritiden bruges meget på sport. Sammen spiller de golf og følger håndbold og fodbold, og han spiller også padel tennis.

Alle jubilæumsartikler

Benyt pilene < og > for at se flere – Klik på billedet for at læse publicerede artikler.

  • Brølende 00’ere: Mærsk solgte ud og Addtech blev gummiproducent

    Brølende 00’ere: Mærsk solgte ud og Addtech blev gummiproducent

    Det gik stærkt overalt i samfundet, men så kom finanskrisen blæsende over Atlanten, og ramte hårdt det nydannede Codan Tech. Tiden var inde til at flytte store dele af produktionen til Qingdao.

    2005 -

  • Ole Bang kom, så og ryddede op - og skabte ny kultur på fabrikkerne

    Ole Bang kom, så og ryddede op - og skabte ny kultur på fabrikkerne

    En rejsende i Lean kom forbi fabrikken i Bramming og siden også Codan Tech i Køge. Opgaverne var forskellige, men begge steder ændrede medarbejderne deres holdning til forandringer.

    2006 - 2012

  • Henning med de danske aner er Betechs forpost i Norge

    Henning med de danske aner er Betechs forpost i Norge

    Hovederhvervet, olie- og gasindustrien, oplever store udsving, hvorimod møbelindustrien har været en stabil aftager af Betechs produkter. Henning Thunheim har været med i alle 10 år i Norge.

    2012 -

  • Som fattig smed begyndte Ferdinand i 1922 at sælge værktøj

    Som fattig smed begyndte Ferdinand i 1922 at sælge værktøj

    Med tiden blev firmaet førende i tekniske produkter og materialer - og i næsten 70 år prægede tre generationer af Ferdinand Johansen-familien den virksomhed, der i vore dage er kendt som Betech.

    1922 - 1991

  • Køges industriklenodie: Pionerånd, storhedstid og global omstilling

    Køges industriklenodie: Pionerånd, storhedstid og global omstilling

    Afvulkaniseringsfabrikken fra 1908 bærer på en rig og dramatisk historie, inden den i 1964 blev til Codan Gummi, og Theilgaard-familien måtte ruste sig til øget konkurrence fra udlandet.

    1908 - 2008

  • Ægteparret Elin og John Feldt er Betechs jyske rødder

    Ægteparret Elin og John Feldt er Betechs jyske rødder

    En ung ingeniør og hans hustru vendte i 1967 tilbage til Vestjylland og grundlagde den fabrik, som i 1989 vakte Bergman & Bevings interesse og siden blev til Betech. Læs første del af Scanlex-historien.

    1967 - 1972

  • Britta og Mogens skal ingen andre steder

    Britta og Mogens skal ingen andre steder


    Tilsammen har de næsten 75 års anciennitet hos Betech i Bramming. Årene har budt på så mange forandringer, at de ikke har haft lyst til at prøve noget andet i arbejdslivet.


    1982 -

  • En brand ødelagde næsten alt – men vakte en fantastisk kampånd

    En brand ødelagde næsten alt – men vakte en fantastisk kampånd

    Modgangen fra iværksætterårene var ikke slut for parret bag Scanlex i Bramming. Efter en brand i 1983 måtte Elin og John nærmest begynde forfra – men havde en stærk kundebase at bygge videre på.

    1983 - 1989

  • Selskabernes viden og agile kultur kombineres med koncernens styrke

    Selskabernes viden og agile kultur kombineres med koncernens styrke

    I slutningen af 1800-tallet mødtes to ingeniørstuderende, og sammen stiftede de i 1906 Bergman & Beving. 95 år senere blev Addtech udskilt i et selvstændigt selskab, der i dag består af 140 teknikselskaber. Læs historien om Betechs svenske ejer.
    1906 / 1991 / 2001 -

  • Arkitekten bag det moderne Betech ændrede grundsynet

    Arkitekten bag det moderne Betech ændrede grundsynet

    Han indførte kerneværdier, en ny kultur og tog kampen i Køge. Claus Nielsen haft en vigtig rolle i transformationen af Betech Seals og Codan Tech fra traditionelle firmaer til et nyt, mere kundevendt ståsted. Nu indgår han i Addtechs ledelse. 1994 - 2014

  • Helene lukkede og slukkede i Køge  - og fik ny, vigtig rolle i Betech

    Helene lukkede og slukkede i Køge - og fik ny, vigtig rolle i Betech

    Da hun begyndte som ung eksportteknikerelev, var der mere end 600 medarbejdere i Codan Gummi. I 2015 var Helene Kjep med til at afslutte en æra i Køges industrihistorie. Og så begyndte hun på en frisk i Herlev.
    1992 -

  • Første kvindelige topchef - Karina er både til tal og teknik

    Første kvindelige topchef - Karina er både til tal og teknik

    Som tidligere kaproer kender Karina Frederiksen til det seje træk - og hun er klar til sammen med sit team at udvikle Betech yderligere og følge kunderne, hvor de end befinder sig.


    1999 -

  • Tom favner hele Betech-sjælen - og det er ikke kun teknik

    Tom favner hele Betech-sjælen - og det er ikke kun teknik

    Betech er ved at være i mål med at kunne tilbyde kunderne et komplet produktprogram, vurderer teknisk chef, Tom Philipsen. Om nogen bør han vide det. Læs hans historie.


    2003 -

  • Alt i pakninger og alt for kunderne - fra vacciner til vindmøller

    Alt i pakninger og alt for kunderne - fra vacciner til vindmøller

    Maskinerne er veltjente, men kulturen og viljen til at løse kundernes opgaver er ukuelig. Fabrikschefen fortæller om nicheproduktion og rekruttering på Betechs fabrik i Sydvestjylland.

    2018 -

  • Bent blev forbløffet -<br>I har jo nærmest alle kunderne i forvejen

    Bent blev forbløffet -
    I har jo nærmest alle kunderne i forvejen

    Med 1.500 aktive kunder har Betech en guldrandet referenceliste, der konstant skal vedligeholdes og plejes. Key Account Manager Bent Steensen ser nye, spændende muligheder i horisonten.

    2018 -